Kreml av Savrasov

Tillbaka till 1800-talet, den akademiska konsten. Det ryska landskapsmåleriet blir långsamt intressantare. Hur förvandla den konventionella stilens italienska landskap till ett autentiskt Ryssland?

Aleksej Kondratjevitj Savrasov (1830–1897) heter en av pionjärerna i detta avseende. Från 1870 tillhörde han De resande, den gruppering som bröt med akademien (vilket vi får återkomma till). Hans senare landskap anses centrala. 1851, i början av sin karriär, målar han så här:

 

Savrasov_vid_na_cremlin
Utsikt mot Kreml från Krim-bron i dåligt väder (1851)
Olja på duk, 67 x 90 cm. Tretjakov-galleriet, Moskva.
Поглед към Кремъл от Кримския мост в лошо време (1851)
Холст, масло, 67 x 90 см. Государственная Третьяковская галерея, Москва.

Det är fortfarande mycket Italien här; ljuset, träden, molnen (ska detta föreställa ryskt ”dåligt väder”?). Tavlan citerar Giorgione:

tempest
Giorgione, Stormen (ca. 1508)
Джорджоне, Буря (ок. 1508)

Men motivet visar vägen: Kreml skimrar hos Savrasov vitt som ett sagans palats vid horisonten. Savrasov är på jakt efter Ryssland.

Ett vitt Kreml anno 1851 verkar motsäga de uppgifter som ges här:

It should be noted that the limestone white walls and towers of the Kremlin were completely replaced by red brick fortifications in the late 15th century. In the 18th century the red Kremlin was whitewashed but the paint was stripped after the Great Fire of Moscow in 1812 and this is the Kremlin we see today.

Kanske ville Savrasov frammana visionen av det ”Kreml som en gång var”, vilket också pekar framåt: nämligen mot det sentimentalt patriotiska historiemåleri som blev vanligt under senare halvan av 1800-talet.

Krim-bron är inte iakttagarens position i Savrasovs målning, utan den syns (förmodar jag) i bakgrunden, en god bit uppströms, liksom bron i Giorgiones tavla. Den byggdes om på 1870- och 1930-talen, och så här ser den ut idag:

крымскиймост

Här ser man inte längre mycket av Kreml, men om jag inte misstar mig är det två av tornen med gröna tak till höger i bild (med reservation för att jag inte är hemma i Moskva). Den stora kyrkan i mitten är Frälsarekatedralen, som inte var färdigbyggd 1851 (den nuvarande är byggd på 90-talet, då den gamla revs 1931).

 

 

Annonser

En trackback

  1. av Petrov-Vodkin 1917–1929 « Rysk konst 25 mars, 2017 kl. 12:16

    […] *Белокаменная: Vit-sten(-staden), gammalt smeknamn på Moskva som kom sig av att Kremls murar och andra byggnader en gång i tiden var vita (jfr. ”Kreml av Savrasov”). […]

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: